MENU

Hoogsensitiviteit binnen het gezin

In een eerder blog hebben we uitgelegd dat hoogsensitiviteit erfelijk is. Als jouw kind hoogsensitief is, dan is de kans dat jij als ouder ook hoogsensitief bent, dus groot. Maar wat betekent dat nu als er binnen je gezin meerdere gezinsleden hoogsensitief zijn? Hoe ga je hiermee om als gezin?

Als hoogsensitief persoon kun je minder goed tegen prikkels en ben je sneller overprikkeld. Je kunt je voorstellen dat wanneer er meerdere gezinsleden overprikkeld zijn na een drukke werk- of schooldag, de sfeer in huis er niet gezelliger op wordt. Ruzies en irritaties liggen op de loer. Het is dus fijn als je het (h)erkent dat jezelf overprikkeld bent of dat je kind overprikkeld is. Bij ons gezin merken we dat zelf goed en zien we het ook bij elkaar. Hieronder vind je een aantal tips die bij mij en mijn gezin goed werken. Het is dan ook belangrijk om open en eerlijk naar elkaar te zijn en elkaar te accepteren. Dus als je als ouder voelt, dat je een slechte dag of bui hebt, zeg dan ook eerlijk, dat je niet veel kunt verdragen. Leer dat ook aan bij je kinderen. Zo leren ze zichzelf en hun eigen emoties herkennen en het uiten. Ze leren dan ook wat werkt en wat ze dus kunnen doen. Daar zullen ze later ook veel profijt van hebben.

Tip 1:

Plan een rustmoment als je je overprikkeld voelt. Neem even de tijd, al is het maar een kwartiertje, om even tot rust te komen. Drink een kop thee, lees een boek/tijdschrift, doe een korte meditatie etc. Kies voor iets dat jou rust geeft. Voor overprikkelde kinderen werkt even tekenen vaak goed, ze kunnen dan vaak letterlijk alles even van zich af tekenen. Ook lezen, meditatie, sensorisch spel of spelen met het lievelingspeelgoed (bij ons thuis Schleich) kan enorm goed helpen om het kind even tot rust te laten komen. Gun elkaar dit rustmoment, ook als het eigenlijk helemaal niet uitkomt. Even ontladen is soms echt nodig.

Tip 2:

Accepteer van elkaar dat je soms overprikkeld bent en praat hier over. Weet je dat je kind overprikkeld is en reageert het daardoor net iets feller als normaal? Laat het gaan en ga niet de discussie aan, maar zoek verbinding. Vraag aan je kind hoe het zich voelt en of je wat kunt betekenen voor hem/haar en geef suggesties die je kind kunnen helpen om te ontladen. Soms kan een dikke knuffel al helpen. Ben je als ouder zelf overprikkeld vertel dit dan ook aan je gezinsleden. Geef ook aan wat jij op dat moment nodig hebt.

Tip 3:

Praat over de intense gevoelens en emoties die je als HSP’er kunt hebben. Je kunt op deze manier jouw kind helpen zichzelf beter te leren kennen en beter leren omgaan met al deze intense gevoelens en emoties. Het geeft de ‘niet HSP’ gezinsleden ook beter inzicht in wat er in jullie als ‘HSP’ers’ allemaal omgaat en hoe jullie dit ervaren en vice versa. Door elkaar en elkaars gevoelens te (h)erkennen kun je zorgen voor een goede balans binnen het gezin.

Tip 4:

Ga de natuur in. De natuur ontprikkelt en zorgt ervoor dat je in balans blijft. Ga dus regelmatig naar het bos voor een wandeling, zoek krabbetjes op het strand, ga ergens naar een modderspeeltuin of een blote voetenpad. Het is de perfecte omgeving om tot rust te komen en weer op te laden. Je zal zien dat het hele gezin hier van opknapt!

 

Tot slot: Geniet ook van hoogsensitiviteit. Ik kan zelf enorm genieten als mijn dochter intens blij wordt als we een bijzondere paddenstoel of een mooie bloem tegenkomen. Het zijn de kleine dingen die het leven soms groots kunnen maken!

 

Heb je nog vragen over deze blog? Of misschien heb je zelf wel een tip die je met ons wil delen? Laat je reactie dan vooral achter op deze blog!

© 2023 | Webdesign Kuipers Design