Peuters en Kleuren
Vanaf ongeveer 2 jaar leert de peuter de kleuren te benoemen. Maar de kleuren echt allemaal kennen, tja dat is voor iedereen een ander proces. Sommige kinderen vinden het nog steeds lastig als ze 3 of 4 jaar zijn. Dit komt doordat het soms ook erg complex is. Je hebt groen, lichtgroen, donkergroen, mosgroen en ga zo maar door. Daarom is het voor peuters dan ook erg belangrijk om heldere kleuren te gebruiken tijdens het oefenen. De hoofdkleuren moet het dan ongeveer rond z’n 4e weten en al die andere bijzondere kleuren, dat mag nog jaren duren hoor. Dus maak je daar maar niet zo druk om! Dan is het helemaal niet vreemd, als je kind al een tiener is.
Maar hoe oefen je die kleuren dan? Dit gaat voornamelijk spelenderwijs. Want saai kleuren opnoemen, dat werkt niet. Ook hierbij geldt, dat een kind het eerst gehoord moet hebben, de hersenen moeten het aan een beeld kunnen koppelen, het ervaren hebben en dan moet het opgeslagen worden. Ten slotte kan het kind het pas toepassen en zelf benoemen. Dus is er geen interesse? Dan is de kans groot dat het niet opgeslagen wordt.
Er zijn heel veel spelletjes waarbij peuters oefenen met de kleuren. Bij onze kinderen waren Kleurentorens en Bonte ballonnen favoriet. Daarnaast kun je zelf ook heel veel spelletjes ontwerpen om te oefenen met de kleuren. Gebruik bijv de ballen van een ballenbak en laat ze ergens in gooien. Laat ze tegelijkertijd de kleur noemen of noem een kleur en zij moeten hem in de bak gooien.
Andere speltips:
- Kleuren Opruimen! Geef iedereen een kleur en ze moeten alles wat hun kleur heeft opruimen
- Sorteren: Laat de was sorteren van de poppen, laat de blokken sorteren etc. Klopt het ook?
- Leg gekleurde cirkels neer. Wat kun je vinden dat dezelfde kleur heeft en leg het erbij.
- Leg een patroon of serie neer van gekleurde cirkels en zij moeten het patroon na leggen met dezelfde kleur ballen, blokken bijv
- Voorlezen
Daarnaast natuurlijk veel benoemen. En vragen om een bepaalde kleur. Bijvoorbeeld mag ik de blauwe beker?
Pas wel op! Kinderen hebben ook tijd nodig om zelf te ontwikkelen en je kunt ze dus ook uit hun spel halen, wat erg jammer is. Denk dus na, wat het doel is van je vraag. Wil je de kleuren oefenen, dan concentreer je je daar op en als ze vervolgens aan het bouwen zijn, vraag dan niet nogmaals naar de kleuren. Dit kan averechts werken en ze uit hun spel en hun ontwikkeling halen. En bedenk ook, dat als ze de kleuren goed kennen en je hebt dit weer een keer gecontroleerd, dan weten ze het wel en hoef je niet meer wekelijks er mee bezig te zijn, dit kan namelijk ook frustratie oproepen en vooral bij kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Ik weet het toch wel?! Zij twijfelen dan of het wel echt groen is of dat je bijvoorbeeld mosgroen of lime wil horen.
Heb je nog vragen? Stel ze gerust!