Emoties in de kinderopvang
0% Nog niet begonnen
0% Nog niet begonnen
Emoties. Iedereen heeft ze en de vraag is hoe ga je er mee om en wat is de functie van deze emoties.
No label Training deel 1
No label Training deel 2 Boos
Ik ben boos en ik heb jou nodig...
No label Training deel 3 Bang
No label Training deel 4 Bedroefd en blij
No label Ruzie
Hoe ga je om met 2 kinderen die het niet eens zijn met elkaar?
Het (h)erkennen van gevoelens is erg belangrijk. Gevoelens zijn er en mogen er ook zijn. Druk je ze weg, dan ploppen ze naar boven op een moment dat nooit uitkomt.
Emoties horen bij het leven, maar soms zijn ze heel sterk. Denk aan extreme boosheid, verdriet of spanning. Het is belangrijk dat kinderen leren: Wat kan ik doen als ik me zo voel? Dat noemen we emotieregulatie.
Empathie is het vermogen om te begrijpen wat een ander voelt. Voor kinderen is dat geen vanzelfsprekende vaardigheid.
Kinderen hebben allemaal hun eigen grenzen. Wat de één fijn vindt, vindt de ander misschien spannend of vervelend. Het is belangrijk dat kinderen leren hun grenzen aan te geven én dat ze leren luisteren naar de grenzen van anderen. Dat geeft veiligheid, zelfvertrouwen en voorkomt conflicten.
No label Jij bent goed zoals je bent
Complimenten geven en ontvangen is en blijft een lastig iets, zelfs voor ons als volwassenen.
No label Kijk eens wat ik al kan
Trots zijn op jezelf is geen opscheppen. Het betekent dat je mag stilstaan bij iets wat je goed gedaan hebt, waar je moeite voor hebt gedaan of wat je geleerd hebt. Het versterkt het zelfvertrouwen van kinderen en helpt hen te geloven in hun eigen kunnen.
Fouten maken hoort erbij. Ook ruzie maken gebeurt, zelfs in een veilige groep. Maar wat kinderen vaak nog moeten leren, is hoe je daarna weer verdergaat. Hoe herstel je het contact? Hoe geef je een oprechte sorry, en hoe vergeef je iemand echt?
Iedereen heeft gedachten in zijn hoofd. Soms zijn die fijn, maar soms maken ze je juist bang, verdrietig of onzeker. Helpende gedachten zijn gedachten die je sterker maken. Die je geruststellen, motiveren of troosten. Kinderen kunnen leren om zulke gedachten zelf te kiezen.
Anja komt uit het onderwijs en heeft ruim 12 jaar voor de klas gestaan. Vervolgens is zij zich gaan specialiseren in gedrags- en leerproblemen. Ze is leerlingen gaan begeleiden en de ouders en leerkrachten gaan coachen en trainen, om deze kinderen te kunnen begeleiden.